De geschiedenis van het onderwijs is zo vroeg als de geschiedenis van de mens in de graslanden van Oost-Afrika, in de valleien in Ethiopië, toen de vroege mens kennis, vaardigheden en houding doorgaf van de oudere generatie op de jongere generatie, zelfs toen ze over het grasland zwierven van Afrika, dat was de vroegste vorm van onderwijs.

Toen culturen hun kennis begonnen uit te breiden tot buiten de basisvaardigheden van communiceren, handelen, voedsel verzamelen, religieuze praktijken, enz., volgden uiteindelijk formeel onderwijs en scholing. Tussen 3000 en 500 voor Christus was er onderwijs in Egypte. En de oudste universiteit ter wereld is de universiteit van Kaureem, Marokko, opgericht in 1088

Volwassenen trainden de jongeren van hun samenleving in de kennis en vaardigheden die ze nodig hadden om zich eigen te maken en uiteindelijk door te geven. De evolutie van de cultuur en de mens als soort hing af van deze praktijk van kennisoverdracht. In de vroege samenlevingen gebeurde dit mondeling en door middel van imitatie.

Het vertellen van verhalen ging van de ene generatie op de andere door. Mondelinge taal ontwikkelde zich tot geschreven symbolen en letters. De diepte en breedte van kennis die kon worden bewaard en doorgegeven nam al snel exponentieel toe.

Formeel onderwijs is elke vorm van instructie of onderwijs die wordt gegeven door een erkende, gestructureerde instelling die cursussen geeft of zelfs thuis, na een geplande studierichting. Het meeste formele onderwijs is klassikaal en wordt gegeven door getrainde of gespecialiseerde instructeurs. Zoals gewoonlijk gebruikt, verwijst de term formeel onderwijs naar het gestructureerde onderwijssysteem.

De term niet-formeel onderwijs wordt gebruikt om formeel onderwijs te onderscheiden van zelfstudie verkregen door persoonlijke ervaringen, het leven en algemeen lezen. Niet-formeel onderwijs daarentegen verwijst naar onderwijs dat plaatsvindt buiten het formeel georganiseerde onderwijssysteem. Dit type onderwijs wordt niet-formeel genoemd omdat; het is niet verplicht en leidt niet tot formele certificeringen en wordt meestal buiten het zogenaamde schoolgestructureerde systeem verkregen.

Het woord onderwijs is afgeleid van educare (Latijn) “opvoeden”, wat gerelateerd is aan educere “naar buiten brengen”, “naar voren brengen wat binnenin is”, “potentieel naar buiten brengen” en ducere, “leiden”

Onderwijs is elke handeling of ervaring die een vormend effect heeft op de geest, het karakter of het fysieke vermogen van een persoon. In technische zin is onderwijs het proces waarbij de samenleving doelbewust haar opgebouwde kennis, vaardigheden en waarden van de ene generatie op de andere overdraagt. De onderwijsopleiding is vooral van de oude tot de jongere generatie. Onderwijs helpt u bij uw denkproces en het nemen van beslissingen. Onderwijs geeft je een solide basis waarop je kunt bouwen. Onderwijs is niet alleen het stuk papier dat diploma wordt genoemd, het zijn die dingen waar je tegenaan loopt tijdens het proces dat je geest verlicht, wat op zijn beurt het intellect in je stimuleert. Dat is het voordeel van een leerproces. De dingen waar je tegenaan loopt tijdens het proces.

Zowel formele als informele onderwijsinstellingen bieden verschillende sterke punten aan het onderwijs van de samenleving als geheel. Een van de gevaren van formeel onderwijs is dat we een programma zijn om te volgen, in plaats van leidend. Waar de verworven opleiding overgaat in intelligentie, is wanneer je creëert.

Intelligentie daarentegen is het vermogen om te begrijpen; het vermogen van de geest om verwante vermogens te begrijpen, zoals de capaciteiten voor abstract denken (kritisch denken), rationeel denken, denken, redeneren, plannen en problemen oplossen, om te begrijpen en te profiteren van de opgedane ervaring. Inshore is intelligentie wat je doet met wat je weet om een ​​bepaald doel te bereiken.

Je kunt naar de beste scholen, hogescholen en universiteiten gaan; je kunt geen diploma voor inlichtingen halen. Je ontwikkelt intelligentie, maar een gedegen opleiding vergroot je intelligentie. Intelligentie is als creativiteit, je hebt het of je hebt het niet. Creativiteit kun je niet aanleren, je kunt het alleen versterken. Evenzo intelligentie in een aangeboren vaardigheid die je hebt die kan worden verbeterd met gedegen opleiding.

Leave a Reply

Your email address will not be published.